El Centre d’Estudis Africans i Interculturals presenta el projecte formatiu Joves referents. Concretament, es tracta d’un projecte formatiu adreçat a joves entre 18 i 30 anys amb bagatges migratoris i culturals diversos que desitgin tenir eines i coneixements en interculturalitat i prevenció de violències per, posteriorment, posar-les en pràctica en formacions en instituts i/o en altres iniciatives del seu entorn.
Es proposa una formació pilot entesa com un procés a llarg termini (8 mesos) on es treballa la perspectiva intercultural i interseccional com a eines de prevenció de violències a l’àmbit comunitari i educatiu. En el transcurs d’aquest any es contempla que les persones joves participants posin en pràctica els coneixements desenvolupats en instituts, entitats i/o iniciatives comunitàries.
Aquelles persones interessades poden enviar un mail o whatsapp a: jessgh.cea@gmail.com / 626 429804 (Jessica González – Centre d’Estudis Africans i Interculturals).
PROJECTE FORMATIU:
Joves referents per la interculturalitat i la prevenció de les violències .
1. Presentació
El projecte formatiu que es presenta s’adreça especialment a joves amb bagatges migratoris i culturals diversos que desitgin tenir eines i coneixements en interculturalitat i prevenció de violències per, posteriorment, posar-les en pràctica en formacions en instituts i/o en altres iniciatives del seu entorn.
Es proposa una formació pilot entesa com un procés a llarg termini (8 mesos) en què es treballi la perspectiva intercultural i interseccional com a eines de prevenció de violències a l’àmbit comunitari i educatiu. En el transcurs d’aquest any es contempla que els i les joves participants posin en pràctica els coneixements desenvolupats en instituts, entitats i/o iniciatives comunitàries.
2. Objectius de la formació
1. Formar joves de diferents contextos culturals que vulguin i es comprometin a dinamitzar iniciatives o accions formatives interculturals i de prevenció de violències en l’àmbit educatiu.
2. Oferir eines i recursos pràctics per desenvolupar tasques de dinamització de grups.
3. Empoderar els joves per a què desenvolupin les seves habilitats dinamitzadores i els seus coneixements en interculturalitat i prevenció de violències.
3. Competències
a) Conceptuals: Aprofundir en la reflexió teòrica, entorn de la interculturalitat, intereseccionalitat i prevenció de violències com a base per dinamitzar, promoure i innovar en accions formatives i
iniciatives interculturals.
b) Metodològiques: Aprendre a dissenyar formacions, accions, etc., des de la diagnosi de necessitats fins a l’avaluació de resultats. Conèixer i experimentar noves dinàmiques i eines d’intervenció per adaptar l’acció al perfil, necessitat o situació concreta.
c) Personals i socials: . Aportar eines i intercanviar experiències per gestionar de manera adient possibles situacions conflictives. Fer contactes entre els participants i a diferents activitats i accions
que s’estan duent a terme a Catalunya, a fi de crear sinergies i futures línies de col·laboració.
4. La formació
Es proposa un itinerari formatiu, d’una durada de 61,5 hores, distribuït en quatre mòduls formatius on hi haurà:
• Sessions teòriques : formacions a càrrec de formadors/es professionals.
• Sessions de tutoria: es preprarà una acció o iniciativa pràctica que portaran a terme els joves participants, a triar entre: accions de sensibilització a instituts sobre prevenció de bulling i/o acció de
sensibilització a les seves entitats sobre temàtiques interculturals. La tutoria inclou la planificació de l’acció, concreció de continguts, etc.
• Sessions pràctiques : Realització de l’acció triada pel participant, inclou aprofundir en els diferents continguts tractats als mòduls per traslladar-los a la realitat.
• Seguiment i acompanyament: Durant la formació i també en acabar tot l’itinerari, es farà seguiment i acompanyament per a la posada en marxa d’accions relacionades amb la formació.
Per una altra banda, les persones participants interessades tindran l’opció de col·laborar dinamitzant alguna de les activitats impulsades pel Programa BCN Interculturalitat.
5. Estructura de la formació
(**Dates aproximades, per confirmar en funció de disponibilitat dels i les participants// Pendent de concretar els continguts concrets de cada mòdul)
El calendari previst:
– Taller inicial en el que el grup de particpants manifestarà les seves inquietuds de formació, l’objectiu es dissenyar la formació tenint en compte el que surti d’aquest espais. Durada: 4
hores. Segona quinzsena de novembre.
– Sessions de formació: 6 sessions de 4 hores que tindran lloc a Barcelona. Pels i les joves que vinguin de fora de Barcelona es cobriran les despeses de desplaçament. Les sessions es
relitzaran entre la segona quinzena del Gener i la primera quinzena d’Abril.
– Sessions de tutories personalitzades per estructurar el procés de posada en pràctica dels coneixements adquirits per al disseny de tallers i materials de sensibilització. Segona quinzena
del Febrer i primera quinzena dle Maig (sessions intercalades amb les formacions).
– Sessions pràctiques: realització de les accions de sensibilització. A realitzar durant la segona quinzena d’Abril i segona quinzena del juny.
– Taller d’avaluació amb els i les participants sobre la valoració del seu procés individual i com a grup durant el projecte. A realitzar la primera quinzena de Juliol.
8. Persones destinatàries
Les persones destinatàries són joves d’entre 18 i 30 anys, de diversos contextos culturals interessades a obrir-se camí en l’àmbit de la interculturalitat. Cal que les persones que hi participin:
✓ Tinguin disponibilitat durant l’any i es comprometin a fer tota la formació
Tinguin interès i vulguin especialitzar-se en el coneixement sobre la interculturalitat i laprevenció de violències.
✓ Tinguin interès i habilitats comunicatives per dinamitzar sessions, formacions o altres activitats
✓ Entenguin el català i el castellà.
✓ Puguin esdevenir joves referents presents a diferents espais de relació i reflexió intercultural.
En la selecció dels participants es valorarà especialment:
✓ Que el participant estudiï o hagi estudiat matèries de l’àmbit social
✓ Que participi en algun espai o entitat intercultural o que treballi el tema
✓ La motivació per formar part d’un grup divers i de joves dinamitzadors/es interculturals
✓ Capacitat de lideratge, d’iniciativa i d’acció
✓ Xarxa de contactes o espais on poder aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al curs.
Criteris interns de selecció:
✓ Diversitat cultural: que al grup hi hagi representats països d’origen amb força presència a Catalunya, així com persones gitanes.
✓ Diversitat territorial: que al grup hi hagi joves que visquin a les diferents províncies de Catalunya.
✓ Grup equilibrat entre homes i dones
✓ Que no sigui referent, líder destacat de cap comunitat, si no que tingui motivació i actitud per poder-ho ser.
Els i les joves interessades hauran d’enviar un mail o whatsapp a: jessgh.cea@gmail.com / 626 429 804 (Jessica González – Centre d’Estudis Africnas i Interculturals).